2012. szeptember 2., vasárnap

Kemencés kenyerem!


Az Édesanyám mindig a kemencébe sütött kenyeret.
A boltban nem is volt, csak később. Édesapám meg nem ette volna a "bóti" kenyeret.
Nekem is van kemencém, már többször próbálkoztam a kenyér sütéssel, de nem igazán sikerül. 
Pedig még "szakajtó" kosaram is van a kelesztéshez.
Tegnap elégettem a kemencébe összegyüjtött gallyakat, krumplit sütöttem, de olyan jó melegnek találtam a kemencét, hogy az éppen megkelt kenyértésztából(kenyérsütőben kelt) elszakítottam két kis darabot és sült -mit sült, majdnem megégett két "vakaró". Nagyon finom lett, kaprot tettem rá, meg zsírt.
A kenyér már bennt is volt a villany tüzhelyben, de kivettem és átvittem a kemencébe.
Na ennek is megkapta a tetejét, az alja meg sületlen lett, de megfordítottam és megsült.
Elbabáztam velük egy fél napot.Jó füstös lettem.(aznap voltam fodrásznál)
DE KENYERET SÜTÖTTEM KEMENCÉBE ÉS VÉGIG AZ ÉDESANYÁMRA GONDOLTAM.
Láttam, a verejtékes homlokát. Hajnalban már dagasztotta, az előző este bekovászolt kenyeret. Mindig hármat sütött.Meg a vakarókat.
Láttam az Édesapámat, aki felfűtötte a kemencét.
Nem akácfával, hanem szőlő venyigével, kukoríca csutkával...szóval lommal.
Én voltam velük a malomba annak idején, vittük a búzát,hoztuk a lisztet.
Ezért ízlik nekem ez a pernyés kenyér!!!
Épp olyan az íze, mintha az Édesanyám sütötte volna.
De többet nem próbálkozom, szebb, finomabb sül a villany sütőmbe. 
Igaz nincs rajta pernye!
A tepsit egy éjszaka áztatás után, még a mosogató gép sem tudta lemosni, most sikálni fogom.
De, ha újra rámtörnek az emlékek, még lehet próbálkozom.
Sült már az én kemencémben sok pizza, egész malac, lángos, kalács, a kenyérnek meg ott a sütő.
Hát így jártam, nem vagyok büszke a kemencés kenyeremre, de megmutattam nektek.

Vakarók!


Nincsenek megjegyzések: